GoStress!

couple lies under clouds

GoStress! Een antistress traject waar kracht in zit.

Maak je geen zorgen.
In Australië is het heel gewoon om bij (bijna) alles “No worries”, er bij te zeggen. Maak je niet druk, het komt wel goed! Maar ja, wat is nou stress? En hoe weet je of het goed komt?
Want waar de een last van heeft, is geen probleem voor de ander. De een ontspant van een dagje shoppen en iemand anders raakt daar behoorlijk gestrest en geïrriteerd van (om maar een voorbeeld te noemen).
 
Je wilt van de stress af zeg, je?
Natuurlijk wil je dat…!
Ik geloof dat er niet een “one size fits all” oplossing voorhanden is. Er is veel op de markt om van de stress af te komen en je hebt vast al een paar geprobeerd. Maar niemand is hetzelfde. De oorzaak van stressgevoelens kan wat mij betreft enorm verschillen.
Wanneer je last hebt van stress dan is er geen balans. Er is iets wat je prikkelt om de verkeerde manier. Wat je juist wil is dat je je gemotiveerd voelt, vol energie..!
Jij wilt:
-Voldoende energie
-Veel energie voor interessante uitdagingen
-Flow ervaren
-Energie voelen en doorgeven
-Positieve uitdagingen aangaan
-Goed slapen
-Ruimte in je ademhaling voelen
-Gevoel van vrijheid
-Veerkrachtig in je emoties zijn
-Goed communiceren
-Voldaan gevoel na (lekker) hard werken
-Samen werken met energievolle enthousiaste collega’s
-Het gevoel hebben dat je betekenis geeft aan wat je doet
 
Nu ben je op zoek naar een oplossing om dat (opnieuw) voor elkaar te krijgen op een manier die bij je past. Het wemelt van de oplossingen. Kijk maar eens naar het aanbod. Van specifieke yogalessen tot onthaasten op de hei tot retraites in kloosters, enz,enz,enz.
 
Ook in de media is er veel aandacht voor ontspannen kunnen leven en werken. De boeken over gelukkig werken vliegen over de toonbank en steeds meer bedrijven raken steeds meer bezorgd over het toenemend verzuim dat aan stress is gerelateerd. De vraag is: hoe neem je daar verantwoordelijkheid in?
 
Ik zie om mij heen dat mensen dreigen uit te vallen omdat ze het niet meer kunnen bijhouden. Het gevoel hebben dat ze vervreemd zijn geraakt van waar ze mee bezig zijn.
Het wordt steeds belangrijker om gezond te blijven en in geval van stress de veerkracht weer terug te vinden.
 
In hoeverre ga je zelf aan de slag en in hoeverre ligt het aan je omgeving?
Door middel van coaching kom je er achter hoe jij met stress om gaat en waarom je vast bent komen te zitten. Soms is het antwoord heel simpel, maar ik weet één ding zeker: een mens zit complex in elkaar en we denken allemaal dat we het “wel alleen kunnen’.
 
En dat is misschien wel een van de grootste missers van deze tijd. Door de drukte, stress en waan van de dag hebben we steeds meert het gevoel dat we op onszelf teruggeworpen worden. Dat is er door de jaren heen in geslopen.
Vroeger (toen geluk nog heel gewoon was 😉 zag onze maatschappij er een stuk duidelijker en overzichtelijker uit. Je hoorde bij een bepaalde groep mensen die op een bepaalde manier over politiek dacht en je hoorde bij een groep mensen die in een buurt woonde, kortom je hoorde altijd wel ergens bij een “stam”, bij mensen die hetzelfde willen en nastreven.
 
Vroeger leefde men op een bepaalde manier.
Nu consumeert men op allerlei manieren.
 
Want de maatschappij (en het leven in het algemeen) is inmiddels behoorlijk gecompliceerd geworden.
In plaats van dat je duidelijk weet bij welke groep je hoort is er opeens van alles mogelijk en hoor je te weten hoe je gelukkig in je werk en in je leven moet zijn, met of zonder bakfiets.
Want als je niet gelukkig bent, of er naar streeft, ben je niet helemaal hip.
 
Mocht je niet weten hoe je een geluksgevoel kunt oproepen dan kun je altijd nog online heel veel spullen bestellen.
Daar is ook een miljardenmarketing op afgestemd.
Wat ik wil zeggen is dit: de druk op ons als mens in onze samenleving is groot.
Als reactie zie je het ontstaan van Het Nieuwe Ambitieus: professionals die zich willen specialiseren in een vak, en met opzet bewust willen leven met zingeving en betekenis willen geven aan hun wonen, werken en leven.
Denk bijvoorbeeld aan de start-ups, de bewuste ZZP-ers die zelfstandig willen zijn en niet gebonden aan ene werkgever, aan mensen die bewust kiezen voor een Tiny House en hun hypotheek vaarwel zeggen, of bewust gaan huren om flexibel en vrij te kunnen zijn.
 
Voldoende tijd nemen om op te laden is een slimme manier om alles in balans te houden.Leren hoe je dat effectief kunt doen om daar het meeste rendement uit te halen is een nog beter idee.
Stress goed kunnen hanteren is een belangrijk onderdeel van Het Nieuwe Ambitieus.
Als onderdeel van Het Nieuwe Ambitieus kun je leren hoe je met stress om kunt gaan.
Je werkt aan het volgende:
 
-je bent je bewust van je persoonlijke stressfactoren
-je bent je bewust van de reactie van je brein
-je weet hoe je denkt en wat je daar aan kunt doen (Mindsonar analyse)
-je weet wat je drijft (drijfveren) en hoe je dit slimmer kunt benutten
-je weet hoe je effectief kunt reageren op de signalen van stress (Heartmath)
-je weet hoe je de balans in hoofd en lijf weer kunt optimaliseren
-je weet wat hartcoherentie is en hoe je dit slim kunt toepassen op elk moment
-je bent in staat om effectiever te communiceren met jezelf en met anderen
 

Toen ik nog musicus was ontdekte ik dat het hebben van voldoende (positieve) energie en belangrijk thema is onder muzikanten. Het was voor mij urenlang studeren, daarnaast lesgeven, uitvoeren en of samen spelen met collega’s. Een gedreven professional zoekt juist de uitdaging op die stress kan veroorzaken. Maar goede spanning is de goede soort stress waardoor je in de flow raakt. Ik heb me hier verder in verdiept en musici begeleid. Nu gebruik ik die ervaring en kennis ook bij andere professionals
 

 

 
De combinatie van het ontdekken van je denkstijl en de biofeedback methode van Heartmath zorgt er voor dat je zelfstandig slimme effecten kunt toepassen zodat je stress de baas blijft.
Het is een wetenschappelijke methode en mijn jarenlange ervaring brengt mee dat ik de personal training als maatwerk kan toepassen.
Ik leer je geen trucjes maar ga serieus aan de slag om een persoonlijke manier te vinden die werkt voor jou ondanks je drukke leven. Ik heb een aantal geweldige oefeningen klaar liggen voor je.
Misschien is dat wel de kracht van deze methode: zowel het probleem als de oplossing ligt bij jezelf en is heel persoonlijk.
En wanneer je daar gebruik van kunt maken is het mogelijk om een krachtige en blijvende manier te vinden om voor altijd korte metten te maken met stress.
 
 
Hoe werkt het?
 
GoStress! is een 1:1 traject en bestaat uit 5 personal training sessies.
In deze sessies gebruik ik twee TOP-instrumenten om je te helpen bij de negatieve gevolgen van stress of juist om je veerkracht op peil te houden en de negatieve gevolgen van stress vóór te zijn.
 
GoStress bestaat uit 2 componenten:
1. Eerst maak je online een Mindsonar test waarin duidelijk wordt hoe je denkstijl is en welke denkpatronen actief zijn. Het rapport neem ik helemaal met je door. Dit kan overigens ook online (bijv. Skype).
 
2. Daarna ga je aan de slag met een biofeedbackmethode: Heartmath. In het Nederlands: hartcoherentie.
Ook werk je met een werkboek, speciaal voor dit traject.
 
Door middel van deze GoStress! methode leer je snel en eenvoudig negatieve spanning herkennen en ombuigen naar positieve energie.
Op die manier werk je aan een goede balans tussen hart, brein en lijf.
De oefeningen kun je overal toepassen: in de auto, tijdens een gesprek, achter de computer of tijdens een rustig moment.

Waarom werkt GoStress?
Ons gedrag is sterk verankerd in patronen. Vaak zonder dat we het in de gaten hebben.
In stressvolle situaties grijpen we terug naar gedrag dat voor ons makkelijk toe te passen en herkenbaar is (overleven).
Door te weten waar bij jezelf het omslagpunt ligt (is voor iedereen anders) en wanneer dus stress ontstaat kun je op tijd ingrijpen.
Je hebt met de biofeedback methode geleerd hoe je dat snel en effectief kunt doen:
 
-je bent je bewust van je persoonlijke stressfactoren
-je bent je bewust van de reactie van je brein
-je weet hoe je denkt en wat je daar aan kunt doen (Mindsonar analyse)
-je weet wat je drijft (drijfveren) en hoe je dit slimmer kunt benutten
-je weet hoe je effectief kunt reageren op de signalen van stress (Heartmath)
-je weet hoe je de balans in hoofd en lijf weer kunt optimaliseren
-je weet wat hartcoherentie is en hoe je dit slim kunt toepassen op elk moment
-je bent in staat om effectiever te communiceren met jezelf en met anderen
 
sunflowersPersonal training
 
De combinatie van het ontdekken van je denkstijl en de biofeedback methode van Heartmath zorgt er voor dat je zelfstandig slimme effecten kunt toepassen zodat je stress de baas blijft.
 
 
 
 

HeartMath is a unique stress reductions system that is unusually effective for reducing anxiety and improving performance. Unlike many other products and services that make similar claims, it has a solid scientific basis, and has been thoroughly tested in a variety of settings that have clearly demonstrated these benefits.

-Paul J. Rosch, M.D., F.A.C.P., President of the American Institute of Stress and Clinical Professor of Medicine and Psychiatry, New York Medical College.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail